dinsdag 26 juli 2016

Het projekt

 Sinds een jaar of negen woon ik samen met manlief en huisdieren op een paradijselijke plek hier in de Allier in Frankrijk. We wonen in een kleine woongemeenschap waar regelmatig culturele aktiviteiten worden georganiseerd.
Ik beeldhouw en heb een bakoven in de tuin waarin klei gebakken en raku gestookt kan worden. 
Het idee om een labyrinth te bouwen is vorig jaar ontstaan uit een behoefte  iets  toe te voegen aan de plek La Loge. Wij hebben genoeg grond dus voldoende mogelijkheden om het plan te realiseren. 
Ik ben begonnen om mij te verdiepen in de betekenis van een labyrinth  en vooral hoe verschillend labyrinthen eruit kunnen zien. Het was voor mij duidelijk dat ik er een 
Kunstzinnig tintje aan wilde geven waarin ik ook iets wilde "mededelen"
Dat ik daarbij kleur zou gebruiken  en materiaal uit de natuur was voor mij vanzelfsprekend. Ik koos voor een spiraalachtige vorm en wilde de vorm weergeven in rechtopstaande bamboestokken.
De eerste schetsen werden gemaakt. 

Het stuk land is eerst onkruidvrij gemaakt d.w.z. alle bramen takken moesten verwijderd worden. Een fijne klus in de winter.


Na zorgvuldig meetwerk heb ik met dakpannen de vorm getekend. Het zijn 2 spiralen geworden die beiden naar binnen lopen. De een wordt de koude kant de andere de warme. Ze ontmoeten elkaar in het midden. Ik wil de kleuren van de regenboog gebruiken. Inmiddels weet ik hoeveel bamboestokken nodig zijn en hoe de kleuren verdeeld moet worden.
Er zijn gleuven gegraven en bedekt met plastic om het onkruid tegen te houden. Later zal ik afrikaantjes planten tussen de bamboestokken. 
Een honderdtal bamboestokken worden in 7 verschillende lengtes gezaagd waarna ze beschilderd worden met acrylverf.




Voordat ik de stokken een vaste plek ga geven moeten er oude takken van de eikenbomen gezaagd worden. Opnieuw veel opruim werk.
De eerste stokken worden geplaatst.

Tijdens het maken van de labyrinth krijg ik het idee om een beeld achter de labyrinth te maken. Het moet een aanvulling zijn op de labyrinth. Samen is het een geheel.

 Drie dikke 8 meter lange bamboestokken schilder ik in de komplementaire kleuren. Deze bamboestokken moeten het "vlechtwerk" dragen.
3 vlechtwerken


De 3 vlechtwerken dragen gezamelijk een middenstuk "de aarde". 
 De labyrinth met uitzicht op het bos


En met uitzicht op ons huis
 Half juni wordt de labyrinth geopend tijdens des parcours des artistes. Helaas staan de afrikaantjes nog niet in bloei




Met deze tekst probeer ik uitleg te geven over wat ik heb willen uitdrukken met dit projekt.
"De Labyrinth is er om stil te zijn met je binnenste. 
Om je te laten inspireren
De kleuren symboliseren de grote variëteit van alles wat leeft.
Alles heeft zijn eigen kleur en kwaliteit. Alles is verschillend en komplementair. 
-wij zijn een
-wij zijn verbonden met alles
-samen nemen wij de zorg voor de aarde

Met dit projekt wil ik uitdrukking geven aan het plezier van het leven en de bezieling/inspiratie die ons kan raken.

Laten we elkaar inspireren.
De transparantie en het licht omarmd het leven

Deze zomer is de labyrinth  open voor het publiek. Ik heb nog geen duidelijk doel wat en waarvoor ik  het zal gebruiken.  Voorlopig sta ik open en laat mij inspireren.
En zo ziet de labyrinth eruit met bloeiende afrikaantjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten